Het versnellen en optimaliseren van je berichten en pagina’s

Caching en andere geavanceerde methoden om je website te versnellen

Gemiddelde leestijd: 32 minuten

In deze update staat snelheid en optimalisatie centraal. Een aantal leuke aanpassingen, maar ook tips om je Marketheme 2 website sneller en beter te maken.

Zo hebben we onlangs een mooie toevoeging binnen Marketheme gemaakt, namelijk de betaalde en goed beoordeelde caching plug-in WP Rocket toegevoegd. Deze betaalde plug-in is nu inbegrepen binnen elke Marketheme website. Hier over later meer, we willen eerst een aantal tips en tricks met je delen.

Het doel van dit artikel is niet om je alle technische details uit te leggen. Het is geschreven om jou als Marketheme gebruiker op de hoogte te stellen van de mogelijkheden en zaken die automatisch geregeld zijn binnen Marketheme. We hopen dat je met de benoemde actiepunten je website mogelijk nog beter kan maken.

Inhoudsopgave

Google Page Experience

Google heeft een nieuwe update op de planning staan, welke in mei van dit jaar uit zal gaan rollen. De zogenaamde Page Experience staat voor de ervaring tussen een bezoeker en jouw pagina. Zaken als het gebruik van HTTPS, veilig browsen, mobiel vriendelijkheid zijn daarin grote speerpunten.

Met de komst van de update zal Google ook gaan letten op 3 wat nieuwere termen/factoren; namelijk LCP, FID en CLS. Ik zal ze hier onder kort bespreken.

LCP

De term Largest Contentful Paint (LCP) gaat over de laadsnelheid van je website. Concreet zelfs; hoe lang duurt het voordat er elementen op je website zichtbaar zijn.

FID

First Input Delay is gericht op de mogelijkheid tot interactie op je website. Hiermee wordt gemeten hoe lang het duurt voordat er een actie op de website uit te voeren is. Denk hierbij aan het klikken van een knop, invullen van formulier, etc.

CLS

De Cumulative Layout Shift omschrijft de visuele stabiliteit van een pagina. Hierbij let het op het verschuiven van elementen, terwijl de website geladen wordt.

Zoals je misschien hebt opgemerkt hebben bekende tools als PageSpeed Insights en GTMetrix hun manier van meten hier ook al op aangepast. Zo worden de bovenstaande punten al meegenomen. Wil je meer technische informatie over de Google update raad ik je aan om https://developers.google.com/search/docs/guides/page-experience te lezen.

Nu je deze korte introductie hebt gekregen wil ik graag een aantal tips en verbeteringen met jullie delen welke waardevol kunnen zijn in het controleren of verbeteren van je website met betrekking tot de bovenstaande update.

Het juiste gebruik van afbeeldingen

Wanneer je een afbeelding in je website plaatst is het van belang dat je goed na denkt wat het doel van de afbeelding precies is. Wil je deze gaan gebruiken als uitgelichte afbeelding, dan ziet deze er anders uit dan een afbeelding die gebruikt wordt ter ondersteuning in de lopende tekst.

Afbeeldingen schalen vóór updaten

Wanneer je zoals hier boven omschreven, hebt bepaald wat het doel van je afbeelding is, kan je deze netjes op maat maken. Zo hou ik zelf altijd een maximale breedte van 1920 pixels aan voor een afbeelding in de lopende tekst.

Voor een uitgelichte afbeelding hou ik dezelfde breedte aan, maar beperk ik mij in de hoogte van de afbeelding (mits ik geen grote of 100% header gebruik. Wanneer je de hoogte van de afbeelding vast zet op bijv. 600 pixels, is het formaat nog steeds ruim voldoende.

Voor het aanpassen van het formaat van een afbeelding kan je verschillende programma’s gebruiken, zoals bijvoorbeeld Paint of Photoshop. Wanneer je geen toegang hebt tot dergelijke programma’s kan je ook gebruik maken van een online tool als https://picresize.com/ of https://www.photopea.com/ (ook voor het bewerken van afbeeldingen).

Binnen je website is het mogelijk om de afbeelding kleiner weer te geven. Het op deze manier terugschalen van een afbeelding is niet hetzelfde als wat hier boven omschreven wordt en kan dus niet als alternatief gebruikt worden.

Afbeelding optimalisatie op server niveau

Een misopvatting die vaak gemaakt wordt is het verschil tussen verkleinen en schalen van je afbeelding. Het verkleinen van een afbeelding heeft namelijk te maken met het verkleinen van de werkelijke bestandsgrootte van de afbeelding.

Hoewel dit ook te behalen is door het verkleinen van een afbeelding, is dit niet de enige optie. Door gebruik te maken van verschillende compressie mogelijkheden kan je bijvoorbeeld een afbeelding (nauwelijks zichtbaar) iets “lelijker” of minder scherp maken door zo de afbeeldingsgrootte drastisch te doen afnemen. Dit is uiteraard een heel groot voordeel voor het laden van een pagina, omdat deze in zijn totaliteit minder groot is.

Binnen Marketheme maakte wij gebruik van het betaalde WP Smush (onderdeel van WPMU dev). Bij elke upload worden afbeeldingen automatisch “gesmushed” en worden op deze wijze de afbeeldingen kleiner gemaakt.

Zoals in de bovenstaande afbeelding te zien is, kan dit in sommige gevallen al meer dan 70% verkleining opleveren.

Op aanraden van en advies van de WP Rocket plug-in zijn we nu overgestapt naar het betaalde abonnement van Imagify. Deze doet exact hetzelfde, maar zorgt mogelijk voor een betere aansluiting op onze WP Rocket plug-in.

De resultaten lijken ook nog een stukje beter dan met WP Smush, zie hier onder:

WebP

Een relatief nieuwe afbeeldingsformat is WebP. Dit formaat wordt onderhand door de meeste grote browsers ondersteund en zorgt voor een grote besparing in de grootte van een afbeelding. In de WebP Image Gallery kan je een aantal voorbeelden zien met de betreffende besparing die WebP voor de afbeelding heeft kunnen realiseren.

Afhankelijk van hoe de afbeelding gebruikt wordt, worden de meeste afbeeldingen binnen Marketheme automatisch omgezet naar een WebP formaat afbeelding, hier hoef je zelf verder niks voor uit te voeren.

SSL en HTTPS

Gratis inbegrepen binnen je Marketheme website is een SSL certificaat. Dit certificaat laat je bezoeker zien dat de verbinding die gemaakt is naar je website beveiligd is. Dit zorgt voor het bekende groene slotje in je browser balk.

Het zorgt er ook voor dat de URL’s van je website veranderen van http:// naar https://. Ook deze extra aanduiding laat zien dat je website beveiligd is met een SSL certificaat.

Wat moet ik zelf doen?

Je hoeft hier eigenlijk niks voor te doen. Je Marketheme website krijgt automatisch na aanmaken een SSL certificaat aangewezen en deze zal binnen een aantal uur al geïnstalleerd worden op je website.

Het enige waar je wél zelf rekening mee dient te houden is dat wanneer je een link deelt naar je website, dat je dit doet als https://jewebsite.nl en niet als http://jewebsite.nl

Deze tip geldt overigens ook voor het delen van links op je eigen website, naar andere website. Indien SSL beschikbaar is voor de website, deel dan in elk geval de bijbehorende https:// link.

Wil je meer weten over SSL certificaten?

Gebruik maken van Caching plug-ins

De term caching omschrijft eigenlijk het opslaan en gebruiken van een lokale kopie van een online webpagina. Het zorgt er voor dat je niet alles bij elk bezoek opnieuw moet laden, omdat het goed mogelijk is dat je veel hier van met een eerder bezoek op de website al eens eerder geladen hebt. Het is helaas niet zo dat dit direct met het activeren van een plug-in direct goed en probleemloos werkt.

Verschillende opties

Wanneer je naar de opties van een caching plug-in kijkt zal je zien dat dit heel snel erg technisch wordt. Zo zie je termen voorbij komen als JS en CSS, maar ook “Delay Execution” of “preloading”. Is het nu dan nodig om te leren hoe je zelf een website kan maken, omdat je anders niet weet wat deze termen betekenen?

Zo ver moet het uiteraard niet komen, maar het laat wel het technische belang van het onderwerp zien. Het is niet aan te raden zomaar aanpassingen door te voeren zonder dat je weet wat de opties precies inhouden. Het is namelijk bij een caching plug-in niet zo dat wanneer je alle opties aan vinkt je ook het beste resultaat krijgt.

Testen en controleren

Een belangrijk onderdeel van het gebruik van een caching plug-in is dat je goed controleert of de website het nog doet na het doorvoeren van een bepaalde optie. Wanneer je zaken als CSS en Javascript gaat verkleinen, combineren en later gaat inladen kan het er voor zorgen dat bepaalde elementen niet meer werken. De kleur van knoppen of het genereren van een automatische inhoudsopgave werken dan plots niet meer.

Om dit te voorkomen willen we je later in dit artikel meenemen in de verschillende opties die WP Rocket biedt en wat ze precies doen. Voordat we hier mee beginnen deel ik jullie graag onze laatste Marketheme project https://klusronde.nl welke we ook gebruiken voor onze follow-along en welke we als test gebruiken om te zien welke optimalisatie er mogelijk is.

Resultaten zonder caching

Om de huidige status vast te stellen hebben we gebruik gemaakt van 3 tools om de resultaten te meten. Per tool zal ik een kleine omschrijving opsommen met de belangrijkste uitkomsten. Voor deze test hebben we gebruik gemaakt van 2 links. De homepage zoals die hier boven ook staat, maar ook een blogbericht welke te vinden is via https://klusronde.nl/duivenhok-bouwen/

GTMetrix

Als eerste de resultaten van de homepage. De LCP van de website werd vastgesteld op 1.7s en een CLS van 0. De “performance” scoorde op 84% en “structure” op 95%.

Het bericht scoorde nagenoeg hetzelfde met een LCP van 1.7 en een CLS van 0. De “performance” op 83% en “structure” op 95%.

Pingdom

De resultaten van de homepage als volgt. De performance grade werd vastgesteld op 91. De pagina met een totale grootte van 1.4MB werd in 1.31 seconden geladen. Dit omvatte 20 verschillende requests.

Ook hier scoorde de berichtpagina nagenoeg hetzelfde met een performance grade van 90. De complete pagina van 1.4MB groot werd geladen in 1.44 seconden, met 3 requests meer dan de homepage. Namelijk 23 stuks.

Google Page Speed Insights

Waar de bovenste 2 tools een globale meting doen, toets de Page Speed Insights tool van Google voor mobiel en desktop verschillend. De resultaten waren voor de homepage als volgt:

Voor mobiel waren de resultaten als volgt. De First Contentful Paint werd geladen na 3.3 seconden. De Time To Interactive op 8.1s. De Largest Contenful Paint (LCP) op 9.2 seconden. Dit resulteerde in een uiteindelijke globale score van 59.

Voor desktop werden de resultaten iets beter. De First Contentful Paint werd al na 1.1s geladen. Ook de Time To Interactive was lager, namelijk 1.7s. De Largest Contentful Paint was na 2.0s geladen. Dit gaf als uiteindelijke globale score 86 punten.

De resultaten voor de blogpagina waren ook hier weer vergelijkbaar.

Voor mobiel werd de First Contentful Paint geladen na 3.5 seconden. De Time To Interactive werd vastgesteld op 8.0 seconden. Ook de Larges Contentful Paint was met 9.5 seconden erg vergelijkbaar. Al met al een globale score van 59 punten.

Ook hier scoorde de desktop beter dan de eerder geteste mobiele variant. Een First Contentful Paint na 1.1s. De Time To Interactive vastgesteld op 1.8s en tot slot een Largest Contentful Paint van 2.0s. Ook hier scoorde de pagina een globale score van 86.

Samenvatting

Een boel getallen, maar wat kunnen we hier precies uit opmaken? Elke tool geeft onder de scores zogenoemde verbeterpunten mee. Zo wordt er bijvoorbeeld aangeraden om afbeeldingen te verkleinen, elementen later in te laten, of andere technische verklaringen als “Compress components with gzip” of “Reduce the number of DOM elements”. Zonder al te veel in de specifieke punten te duiken zal je zien dat (goed) gebruik van een caching plug-in deze score al enorm zal beïnvloeden. Omdat het makkelijker is om de verschillen direct te zien deel ik eerst de behaalde resultaten met jullie, daarna bespreken we hoe deze precies verkregen zijn.

Resultaten na instellen van WP Rocket (Caching)

Zoals ik hier boven aan gaf wilde ik eerst de behaalde resultaten met jullie delen, zodat het verschil duidelijk en snel terug te vinden is in dit artikel. Dit zal ik doen door de resultaten op dezelfde wijze over te nemen als bij het vorige hoofdstuk. De behaalde verbetering zal ik hier ook in meenemen.

GTMetrix

De resultaten van de homepage waren direct beduidend beter. De LCP van de website was namelijk nu nog maar 0.8s (09.s minder). De CLS bleef gelijk, ook hier nul punten. De “performance” maakte een sprong naar 99% (15% beter). Ook de “structure” scoorde nu op een 99% (4% beter).

Ook het bericht bracht het er goed van af. Met een LCP van 0.7s (1s minder). De CLS bleef hier ook gelijk op nul punten. “Performance” steeg hier zelfs naar 100% (17% beter). Door onbekende reden scoorde de “structure” echter op 94%(1% slechter). Gezien de rest van de resultaten is dit verwaarloosbaar in het geheel. Ook de Top Issues geven geen grote actiepunten terug.

Pingdom

Ook de resultaten binnen Pingdom zagen er verbeterd uit. Zo hebben we nu een performance grade van 93 behaald (2 punten hoger). De totale pagina was 1.3MB groot(100kb besparing) en werd in 1.48 seconden geladen(17 miliseconden langzamer). Er werd 1 request minder geladen, namelijk 20(1 verminderd). Hier is de vertraging in het laden verwaarloosbaar. Waarschijnlijk komt deze bij vaker testen anders uit.

De resultaten voor mobiel lagen ook hier vrijwel hetzelfde. Met een perfomance grade van 92 (2 punten hoger) ook een verbering. De totale pagina was 1.3MB groot (100kb besparing). Hier werd de website wel sneller geladen, namelijk in 1.41s (3 miliseconden sneller). De totale request waren ook in dit geval 22 (1 minder).

Google Page Speed Insights

Zoals ook in de eerste meting worden deze resultaten opgedeeld in die voor mobiel en voor desktop. Ook in deze vergelijking beginnen we eerst met het resultaat voor mobiel.

Voor mobiel waren de resultaten als volgt. De First Contentful Paint werd geladen na 2.1 seconden (1.2 seconden sneller). De Time To Interactive op 5.7s (2.4 seconden sneller). De Largest Contenful Paint (LCP) kwam uit op 9 seconden (.2 seconden sneller). Dit resulteerde in een uiteindelijke globale score van 69 (verbetering van 10 punten).

Voor desktop werden de resultaten iets beter. De First Contentful Paint werd al na 0.6s (0.5s sneller) geladen. Ook de Time To Interactive was lager, namelijk 0.8s (0.9s sneller). De Largest Contentful Paint was na 1.8s (.1s sneller) geladen. Dit gaf als uiteindelijke globale score 91 (verbetering van 5 punten) punten.

Als volgt dan ook de resultaten voor de blogpagina:

Voor mobiel werd de First Contentful Paint geladen na 2.9 seconden (0.6 seconden sneller). De Time To Interactive werd vastgesteld op 6.0 seconden (2 seconden sneller). De Larges Contentful Paint scoorde nu op 8.2 seconden(1.3 seconden sneller). Al met al een globale score van 62 (verbetering van 3 punten) punten.

Ook hier scoorde de desktop beter dan de eerder geteste mobiele variant. Een First Contentful Paint na 0.7s (0.4s sneller). De Time To Interactive vastgesteld op 0.7s (1.1s sneller) en tot slot een Largest Contentful Paint van 1.8s (0.2s sneller). Ook hier scoorde de pagina een globale score van 91 (verberting van 5 punten).

Samenvatting

Zoals je terug kan lezen hebben we een zeer grote winst weten te behalen met het instellen van onze caching plug-in. In sommige gevallen heeft het een enorme verbetering opgeleverd die ons veel profijt zal opleveren.

Als we kritisch blijven naar ons zelf, zien we dat er voor de berichtpagina zeker nog iets behalen valt. Hier wordt in de toekomst zeker naar gekeken. Waarom we dit niet direct als actiepunt meenemen wil ik aan het einde van dit bericht meenemen in mijn algehele conclusie. Vergeet dus niet om die te lezen.

Het instellen van WP Rocket

Tof om de resultaten te zien uiteraard, maar hoe kan je deze zelf realiseren voor je website? Eigenlijk heel simpel. Voordat we gaan vertellen hoe je dat kan doen vinden we het wel belangrijk om de betreffende opties met je door te nemen, zodat je weet wat ze ongeveer betekenen.

Onder “Instellingen -> WP Rocket” kan je de instellingenpagina voor onze caching plugin vinden. Dit venster ziet er als volgt uit:

Je ziet dat alle verschillende categorieen links omschreven staan; Dashboard, Cache, Bestandoptimalisatie enzovoorts. De belangrijkste tabjes en instellingen zullen we hier onder doorspreken.

Cache

In het tabje cache kom je een aantal instellingen tegen. Zo kan je de caching inschakelen voor mobiele apparaten. Deze optie heet dan ook Caching voor mobiele apparaten inschakelen. Dit zorgt er voor dat de website voor je mobiele bezoekers sneller geladen kan worden. Dit is dus een aangename optie en zal in de meeste gevallen ingeschakeld moeten worden.

De sub-optie er onder, genaamd Cache-bestanden voor mobiele apparaten scheiden is echter niet aan te raden actief te maken. Deze optie is alleen interessant wanneer je een speciaal thema hebt die alleen maar wordt gebruikt voor je mobiele gebruikers. In het geval van Marketheme heb je een responsive thema. Dit wil zeggen dat hij voor desktop en mobiele gebruikers geschikt is en zich aan past (reageert, vandaar de naam) naar het scherm van de bezoeker.

Vervolgens zien we een kopje Gebruikers Cache. In onze testcase hebben we deze niet ingeschakeld. De optie Caching voor ingelogde WordPress-gebruikers inschakelen zorgt er voor dat er ook een caching kopie wordt gemaakt voor ingelogde gebruikers. Aangezien het hier geen website betreft waar bezoekers extern moeten aanmelden hebben we er voor gekozen om dit uitgeschakeld te laten.

De onderste optie onder het kopje Cache Levensduur hebben we in onze optimalisatie ook niet aangepast aangezien er geen problemen zijn opgetreden met onze huidige instellingen.

Bestandsoptimalisatie

Met de komst van WP Rocket zijn we afgestapt van onze eigen CSS caching. Op het moment dat we een update uitrolden waarbij ook de CSS en Javascript was aangepast moesten er nieuwe assets gebouwd worden (verzameling van CSS en Javascript bestanden). De eerdere manier had een caching mogelijkheid ingebouwd, maar omdat dit niet synchroon kon werken met WP Rocket zijn we hier nu van af gestapt.

Dan het kopje CSS-bestanden. De eerste optie CSS-bestanden verkleinen hebben we logischerwijs ingeschakeld. Ondanks dat dit binnen Marketheme ook al in het achterhoofd wordt gehouden met het bouwen van onze assets, kan het geen kwaad deze nog eens extra door de optimalisatie molen te laten gaan.

Het combineren van bestanden middels de optie Combineer CSS bestanden (Sckael Minify CSS bestanden in om te selecteren) laten we uit. Zoals in de optie ook omschreven wordt hoef je dit niet aan te zetten op het moment dat je site/server gebruik maakt van HTTP/2. Iets dat we in Marketheme 2 al gebruiken.

De optie CSS-levering optimaliseren hebben wij wel aangevinkt. Dit slimme systeem kan zelf zien op welke wijze CSS ingeladen moet worden om er voor te zorgen dat het toetsingspunt dat te maken heeft met renderblocking content opgelost wordt.

In deze situatie hebben we geen eigen kritieke CSS opgegeven, omdat we nog geen problemen of uitsluitingen met het gebruik van deze optie hebben ervaren.

Het volgende gedeelte lijkt heel erg op wat hier boven staat, alleen omschrijft alles omtrent JavaScript-bestanden.

De optie JavaScript-bestanden verkleinen hebben we uiteraard wel aangevinkt, met dezelfde reden als we hier boven al hebben opgegeven omtrent CSS verkleinen. Ook hier hebben we de Combine JavaScript files (Enable Minify JavaScript files to select) uit gelaten, omdat dit middels HTTP/2 al wordt verwerkt.

Ook hebben we geen uitgesloten JavaScript-bestanden opgegeven in de lijst. Ook hier weer omdat we geen problemen hebben ervaren en daardoor wijzigingen en uitsluitingen in deze lijst moeten meenemen.

De optie JavaScript uitgesteld laden hebben we wel aangevinkt. Als uitgesloten bestand hebben we de standaard optie welke jQuery bevat laten staan. Wanneer je dit niet doet heb je kans dat sommige dingen bij en na het laden van je website niet zullen werken.

Ook de optie Delay JavaScript execution hebben we actief gemaakt. Deze optie bevat standaard al een prachtige lijst van veel voorkomende externe scripts welke het laden van je website tegenhouden. Deze is nog niet door onszelf aangevuld en lijkt vooralsnog ook niet nodig.

Media

Het volgende tabblad gaat over alles dat te maken heeft met afbeeldingen en iframes op je pagina. Het is waardevol om hier goed naar te kijken. Het eerste gedeelte van deze pagina gaat in op LazyLoad dit is een systeem dat gebruikt wordt om afbeeldingen pas in te laden op het moment dat je bezoeker zo ver naar beneden scrollt dat ze de zogenaamde viewport (zichtbare gedeelte van de website in je browser) in komen. Dit is een prachtige manier om je website te versnellen, omdat de afbeeldingen mogelijk helemaal niet nodig zijn.

De optie Voor afbeeldingen inschakelen en Voor iframes en video’s inschakelen staan in onze situatie dan ook op actief. De optie YouTube iframe met voorbeeldafbeelding vervangen hebben wij niet actief en/of getest, omdat dit voor ons nog niet nodig was. Wanneer je meer videos op je pagina hebt staan is het wellicht interessant om deze optie te onderzoeken.

Ook de optie voor Excluded images or iframes is hier leeg gelaten. We maken geen gebruik van externe iframes en hebben geen problemen gezien met het laden van afbeeldingen.

Het kopje Image Dimensions omschrijft de mogelijkheid om afbeeldingen te voorzien van het formaat van de afbeelding, wanneer deze om wat voor een reden dan ook niet is opgegeven in de afbeelding zelf. Dit voorkomt verspringen van de afbeelding, omdat de browser precies weet hoe groot de afbeelding geladen moet worden. Deze optie hebben wij voor onze website ingeschakeld.

De volgende optie onder het kopje Embeds is er 1 die je persoonlijk moet inschatten. In het geval van een kleine website is deze nog niet zo relevant, maar na mate je website groter is wel. De optie WordPress Embeds uitschakelen zorgt er namelijk voor dat andere websites je content niet op hun eigen pagina’s kunnen embedden.

Het kopje WebP compatibility kan ook ingeschakeld worden, omdat Imagify er voor zorgt dat er WebP afbeeldingen beschikbaar zijn. Door deze optie in te schakelen

Preloaden

Preloaden zorgt er voor dat bepaalde data voor pagina’s en berichten al wordt opgeslagen.

De optie Activeer preloading en sub-opties Op sitemap gebaseerde-cache preloading activeren en Yoast SEO XML-sitemap hebben we actief gemaakt. Het mooie hier van is dus dat de plug-in de xml sitemap van Yoast (ook actief op onze Marketheme websites) kan gebruiken om zo de betreffende pagina’s al op te slaan. Het veld voor Sitemaps voor preloading hebben we leeg gelaten, omdat deze niet nodig is vanwege het inladen van de Yoast sitemap.

Onder het kopje Preload Links hebben we de optie Enable link preloading ook ingeschakeld, omdat dit er voor zorgt dat ook links die opgenomen zijn in een pagina ook automatisch al geladen worden.

De kopjes DNS verzoeken voorladen en Preload Fonts maken we momenteel geen gebruik van, omdat deze niet nodig zijn. Ook verwachten we in de toekomst geen updates binnen Marketheme waardoor deze opties wel relevant gaan worden.

Overige tabbladen

Vooralsnog hebben we geen gebruik gemaakt van de instellingen in de verder categorieën. Ik wil je dan ook adviseren om zelf in deze categorieën niet zomaar dingen aan te passen, als je niet goed weet wat de opties inhouden.

Wanneer we nieuwe dingen hebben uitgetest of doorgevoerd zullen we jullie daar zeker over op de hoogte stellen.

Instellingen direct overnemen

Indien gewenst kan je exact onze settings importeren vanuit het tabje Tools en ons bestand uploaden onder de optie Instellingen importeren. Ons instellingenbestand kan je vanuit hier downloaden.

Je dient het instelling bestand eerst uit te pakken. Deze zit namelijk ingepakt in een .rar bestand.

Alles in het groen!

Het is zeer goed mogelijk om met weinig middelen je website een stuk sneller te maken/houden. Door de tips in dit artikel door te voeren heb je een echte nette stabiele basis voor je website staan.

Ik wil je meegeven om ondanks dat je toch niet blind te staren op alle cijfertjes. Ondanks dat het belangrijk is om een goede score te behalen, is het ook van belang dat je een dynamische website hebt welke aantrekkelijk is voor je bezoeker. Je website kan nog zo snel zijn, maar als hij kaal en leeg aan voelt zullen mensen er ook geen gebruik van maken. Zorg dus altijd voor een goede balans hier in.

Hulp nodig?

Uiteraard spreekt het voor zich dat mocht je ergens iets niet uit komen we je kunnen helpen. Laat hier onder een reactie achter, mail ons of maak een topic aan op het forum van Internet Succes Gids.

Hopelijk hebben jullie iets gehad aan deze uitgebreide Marketheme update!

Heb je tips, reacties of andere feedback?

We zijn altijd bezig met het verbeteren van Marketheme. Is er iets dat je met ons wilt delen, doe dit dan vooral.

Je kan ons het beste bereiken via het emailadres info@marketheme.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *